Data, data, data…
Gennem vores arbejde skaber vi mange målepunkter, som vi kan holde op mod hinanden og sammenligne inden for en branche eller på tværs af brancher.
Ligeledes ligger virksomhederne selv inde med talrige data, som bare venter på at blive analyseret, filtreret og brugt i det daglige.
Hvilke tal fører jer mod målet?
Et godt og vigtigt sted at starte er derfor at opnå en klar forståelse af, hvilke nøgledata eller KPI’er, der understøtter virksomhedens strategi og visioner.
Hvilke nøgledata har du brug for, hvis du skal have det bedst mulige beslutningsgrundlag? Er det produktionsomkostningerne? Er det omsætningen? Pengebindingen i varelageret? Transportomkostninger? Arbejdskapital? Eller er det andre tal, der ligger ud over de finansielle nøgletal – fx kundetilfredshed? Kundetilgang? Reklamationer? Medarbejderfastholdelse?
Med udgangspunkt i en tilpasset udgave af Balanced Scorecard kan du herunder se eksempler på konkrete KPI’er under fire forskellige perspektiver i virksomheden:
Kilde: Videreudviklet på baggrund af Robert S. Kaplan & David P. Norton – The Strategy-Focused Organization side 24.
Kunsten er at udvælge de rigtige nøgledata, der definerer jeres succeskriterium og skaber den forandring, der er nødvendig her og nu – og på længere sigt.